فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۴

بازدید: 581 بازدید

روز چهارم ـ علم امام علیه السلام به شهادت
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
ایجاد انگیزه به روش سوال
شاید برای بعضی های این سوال پیش اومده باشه که مگر امام حسین خبر نداشت اگه بره کربلا شهید می شه اگه خبر داشت پس چرا رفت؟

الان شما یقین داری اگه دست به این سیم برق بزنی کشته می شی خب اگه دست به این سیم برق بزنی خودکشی کردی و خودت رو باید سرزنش کنی!

مگر قرآن نمی گه نباید به دست خودتون ،‌خودتون رو به هلاکت برسونید؟

پس چرا با اینکه امام حسین علیه السلام می دونست اگه بره کربلا کشته می شه رفت ؟
اقناع اندیشه

با روش مقایسه و تشبیه

و روش

توضیح به شواهد و قرائن

برای امام دو علم میشه بیان کرد :

۱٫         علم عادی که هر کسی براساس عقل و منطقش می تونه به دست بیاره

۲٫         علمی که امام در هر شرایطی به اذن خدا نسبت به آینده و گذشته و سرنوشت و سرگذشت خود ش یا دیگران پیدا می کنه

و این علم داشتن تاثیری در تغییر در گذشته و آینده نمی شه همان طوری که وقتی خدا علم داره به احوالات و عاقبت ها این علم موجب مجبور کردن بنده به سمت سرنوشت نمی شه فقط خدا می دونه که انسان با انتخاب خودش ختم به خیر می شه یا ختم به شر همین

خب علم امام حسین به اینکه شهید می شند چه اینکه بگیم طبق علم عادی بوده یا علم امامت باشه حضرت به هر حال می دونستند که در این مسیر به شهادت می رسند

رسول خدا صل الله علیه و آله خبر از شهادتشون داده بودند به قدری که آدم ها کوچه و بازاری هم خبر داشتند که قرار حسین شهید بشه ،‌ آقا  امیرالمومنین علیه السلام داشتند از جنگ صفین بر می گشتند رسیدند  به کربلا در حالی که اشک از چشمانشون جاری بود فرمودند : هَذَا مُنَاخُ رِکَابِهِمْ وَ هَذَا مُلْقَى رِحَالِهِمْ هَاهُنَا مُرَاقُ دِمَائِهِمْ همین جا جاى خوابیدن مرکبها و موضع کشته شدن آنها است ( بحارالأنوار     ۴۱     ۲۹۵    باب ۱۱ )

اصلا خودشون پیشاپیش خبر از شهادتشون داده بودند

خواب خودشون که رسول خدا ص خبر دادند ان الله قد شاء ان یراک قتیلا  (بحارالأنوار / ۴۴ /  ۳۶۴ / باب ۳۷ )

شب عاشورا هم فرمودند هر که با من بمانه فردا شهید می شه شب بهترین فرصت برای اینکه از کربلا فرار کردحتی به بعضی از اصحابشون راه رو نشون می دادند ( بین دو شکاف کوه جای خوبی برای فرار )

امام زین العابدین ع می فرمودند به هر منزلی که می رسیدیم پدرم روضه حضرت یحیی رو می خوندند

بنابراین در اینکه امام می دونستند به شهادت می رسند شکی نیست

هر چند ، بعضى گفته‏اند امام نمى‏دونست کشته مى‏شه و گرنه اقدام نمى‏کرد. یعنی امام باور نمى‏کرد با قرابت نزدیکش به رسول خدا کشته بشه ؟!!!

بعضی از بزرگان هم می گند امام می دونست کشته می شه ولی نمی دونست در سفر کربلا کشته می شه

ولی اینکه چرا حضرت با اینکه می دونستند رفتند ؟ ببینید الان یه رزمنده می دونه برای باز شدن راه مین گذاری شده لازمه یه عده ایی فداکاری کنن ،‌

با اینکه می دونه الان شهید می شه داوطلب شهادت می شه این ارزشمنده یا نه ؟

فرق این کار یا عملیات های شهادت طلبانه  با خودکشی چیه ؟

“دقت در عملیات شهادت‏طلبانه نشان مى‏ده که این رفتار، هم از جهت «قصد و انگیزه» هم از جهت «هدف و غایت» و هم از نظر «آثار و پیامدها» با خودکشی تفاوت اساسى داره.

قصد و انگیزه اقدام کننده به شهادت‏طلبى دفاع از ایمان، مقدسات و سرزمین اسلامى هست ،

هدفش از جنبه شخصى رسیدن به فوز عظیم شهادت، و از جنبه اجتماعى ضربه زدن به اشغالگران و دشمن متجاوز و ایجاد رعب و وحشت در جبهه اون ها  و روحیه بخشیدن به مسلمون هاست .

چنین شخصى از جنبه فردى داراى قدرت و قوت روحى، شجاعت و شهامت و ایمان و اعتقادى راسخ هست  که با آگاهى کامل در این میدان قدم مى‏ذاره. در حالى که شخصى که خودکشى مى‏کنه در هیچ کدام از ابعاد سه کمترین شباهتى به مجاهد فى سبیل الله نداره: نه قصد و انگیزه‏اش الهى است، نه در مقام دفاع از ایمان و سرزمین اسلامى است؛ او هدفى جز نفله کردن خودش و راحت شدن از گرفتارى‏هاى روحى خود نداره. از جنبه اجتماعى نیز کمترین تأثیرى در رشد اجتماع یا مقابله با دشمن متجا وز نداره”

وقتی که کسی که در راه خدا برای حفظ دین کشته بشه ارزشمنده یعنی با خدا تجارت می کنه

فرمود :

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (سوره التوبه : ۱۱۱)

خدا از مؤمنان جانها و مالهایشان را خرید، تا بهشت از آنان باشد. در راه خدا جنگ مى‏کنند، چه بکشند یا کشته شوند وعده‏اى که خدا در تورات و انجیل و قرآن داده است به حق بر عهده اوست. و چه کسى بهتر از خدا به عهد خود وفا خواهد کرد؟ بدین خرید و فروخت که کرده‏اید شاد باشید که کامیابى بزرگى است

پس هر جون دادنی هلاکت نیست بلکه اینجا عین سعادت هست کرامت خدا به حسینش شهادت بود که او رو ختم به سعادت کرد خدا فرمود : وَ أَکْرَمْتُهُ بِالشَّهَادَهِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَه (الکافی۱ص۵۲۷ )

همان طور که هر پاره کردن شکمی بد نیست شما ببیند ، یه وقتی دکتر شکم رو پاره می کنه شما هم رضایت دارید

یه وقتی هم یه اراذل و اوباش که شکم رو پاره می کنه تومنی دو زار اینا فرق داره

شما می دونی دکتر شکمت رو پاره می کنه می ری بیمارستان راضی هم هستی واجبه که بری

یه جای دیگه می دونی بری اراذل و اوباش شکمت رو پاره می کنند واجبه که نری
پرورش احساس
اینکه امام حسین ع ،‌ می دونستند که هیچ ،  شهدای ما هم می دونستند کی و کجا شهید می شن

شهیدی بعد از شهادتش سالها مفقود الاثر بود بعدها که بدنش رو پیدا  کردند دیدند تو وصیت نامه اش دقیقا نوشته کی و کجا به شهادت می رسه چند سال مفقود الاثر می شه

شهادت در عالی ترین مراتبش ،  قرارخداست با مقربینش برای همین کی و کجاش معلومه براشون

( داستان)

می گفت : رفیق دانشجویی داشتم که دیر به جبهه آمد. گفتم: دیر آمدی! گفت: رفتم و جواب کنکور را بگیرم، کمی دیر شد. طوری گفت جواب کنکور را بگیرم فکر کردم که رد شده است گفتم: قبول نشدی؟ گفت چرا، قبول شدم. طوری گفت قبول شدم که با خود گفتم: حتماً در یک رشته ی درب و داغون قبول شده است. گفتم: چه رشته ای قبول شدی؟ گفت: پزشکی دانشگاه تهران قبول شدم. گفتم: پس چرا به جبهه آمدی؟ گفت: من اصلاً نمی خواستم به دانشگاه بروم چون در همین عملیات شهید می شوم. در کنکور شرکت کردم تا مادرم در فامیلها سر بلند شود و بگوید که بچه ی من خیلی لایق بود. او در همان عملیات شهید شد (نرم افزار هدایت در حکایت /  بندگی ص  ۳۷۹
رفتار سازی
کسی به مقام شهادت و علم به شهادت می رسه که در عهدی که با خدا بسته مردانه بایسته :  مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً  ( سوره الأحزاب : ۲۳)

عهد بندگی اینه که بنده از شیطان پیروی نکنه . رفقا ما چقدر به عهدی که با خدا بستیم که بندگیشو بکنیم پایبندیم؟
منبع
ترور و دفاع مشروع ۸۱

عملیات استشهادى در دفاع مشروع …..  ص : ۸۱

بازدیدها: ۴۶۴

ادامه مطلب