فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۷

بازدید: 729 بازدید

روز هفتم ـ فلسفه عزا داری
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
روش ایجاد انگیزه

شاید برای برخی های ها این پرسش پیش بیاد یا از اونها چنین پرسش های بشه که اگه ما می گیم قیام اباعبد الله برای خدا بود و  ابا عبد الله با شهادتشون به مقاماتی رسیدند که احدی نرسیده این گریه برای سید الشهداء و اقامه عزاء چه معنایی داره ؟ امام که با شهادتش به کرامت الهی رسید و یزید هم که نابود شد بنشینیم و از دستاوردهای قیام اباعبد الله سخن بگیم و عبور کنیم

مگه امام حسین نیازی به این عزداری داره ؟ اگه قرار ه یادی هم باقی بمونه دور هم نشستن و مرور کردن رخدادهای عاشورا بسه دیگه

اینکه هر سال بنشینند جمعی و خیمه های ماتم و عزداری رو برپا کنند اون هم بعد از هزار و چهار صد سال چه معنایی می تونه داشته باشه ؟

برای ماندگاری و فرهنگ سازی درباره عاشورا  سخن گفتن و روایت گری حماسه عاشورا بس نیست ؟

اینهمه روایتی که تاکید می کنه به عزاداری برای سید الشهداء برای چیه ؟

اونهم به تفصیل در این باره سخن گفتن از ریز تا درشت شرح دادند فرمودند : هر کسی قطره اشکی درون چشمانش حلقه بزنه خدا او رو مورد رحمت خودش قرار می ده اگه این قطره اشک به گونه هاش برسه ، آتش های شعله کشیده جهنم رو خاموش می کنه ۱ اینهمه فضیلت برای چی ؟

امام باقر علیهم السلام به علقمه فرمود : یا علقمه اندبوا الحسین و ابکوه و لیامر من احدکم فی داره بالبکا علی الحسین۲

یا در سیره امام رضا علیهم السلام هست که دعبل شاعر آمد پیش حضرت و شروع کردت  برای جد غریبشون اشعاری خواند

حضرت فرمود صبر کن پرده ایی زدند اهل بیتشون رو پشت پرده نشوندند و فرمودند حالا در رثای جد ما بخوان

خودشون شروع کردند به گریه برای اباعبد الله الحسین علیه السلام ۳

این همه تاکید برای چی هست ؟
اقناع اندیشه

سؤال فوق از چند بعد قابل بررسی است:

۱٫                 بعد دینی عزداری  :

وقتی از امام سوال کردند که آقا ما شما رو دوست داریم آیا این دوست داشتن نفعی برای ما داره؟

حضرت در یک کلام کوتاه ولی پر معنا همه ی دین رو محبت به خودشون و خاندان اهل بیت علیهم السلام و دشمنی با دشمنانشان معرفی کردند و فرمود: هل الدین الا الحب و البغض۴

معیار دادند یعنی  محبت اهل بیت علیهم السلام رو علاوه بر نفرت نسبت به دشمنان شون اساس دین برشمرد ند

بنابراین محبت به اهل بیت علیهم السلام  مثل نخی که  به پول ملی ما بها میده به تمام رفتارهای دینی ارزش می ده

این عبادت ، محبت اهل بیت علیهم السلام امتداد بخش رابطه عمیق قلبی بندگان خوب خدا با صالحان هست

بی خود خدا ی حکیم نمی فرماید :

بهشون بگو در برابر رسالتت مزدی جز مودت (که به شدت محبت گفته می شه ) نمی خوای۵

این رسالتی که پیغمبر خدا این همه براش زحمت کشید که فرمود : ما اوذی النبی مثل اوذیت۶

بعضی پیغمبران رو بین درختان دو نیم کردند با این حال زحمت رسالت نبی مکرم اسلام بیشتر بود .

چه سنگ جفاها که به پیشانی حضرتشون نخورد چه مسخره شدن ها و تهمت ها که زده نشد ه  ولی  حضرت برای  امتشون دعا می کردند می فرمودند: خدایا امت من نمی دونه

برای چنین رسالت باید مزدی قرار بدن که بی ارزه از این جاست که ارزش مودت که نهایت محبت هست ،  شناخته می شه یعنی وقتی مزد رسالت قرار میگیره تازه قدر و قیمتش فهمیده میشه

اون وقت این محبت  شاخص ایمان و نفاق می شه فرمود : علی جان تو رو دوست نداره مگر مومن و  از تو بدش نمی آد مگر منافق۷ و این محبت هست که تبیعت آفرینه

عزاداری برخاسته از چنین محبتی هست یعنی عرصه تبلور محبت در آستان رفیع عزداری برای مظلومیت اهل بیت علیهم السلام پیدا می کنه برای همینه که اشک دور هم نشستن و ابراز احساسات نسبت به سید الشهداء کردن این قدر قیمتی می شه

که امام باقرعلیه السلام فرمود من باقر ضمانت می کنم ثواب هزار حج، هزار عمره ، هزاره جنگ در رکاب رسول خدا رو برای کسی که ندبه کنه برای سید الشهداو خانواده اش رو سفارش کنه بر گریه برای سیدا لشهداءو در خانه اش اقامه عزا کنه ۸

۲٫                 بعد سیاسی

علاوه بر این ، عزاداری یک تنها یک مراسم معنوی نیست بلکه این دور هم نشستن و از مصائب سخن گفتن و اشک ریختن معنا داره

این زینب کبری سلام الله علیه است بناش رو گذاشته و ما امروز تاسی به این بانوی فهیم می کنیم

چرا حضرت می فرماید ما می خوایم توی شام که بدترین و سخت ترین لحظات برای اهل بیت علیهم السلام بوده اقامه عزا کنند ؟! عقیله بنی هاشم تشریف ببرید مدینه اون جا بیرق عزاء به پا کنید تازه مردم مدینه که دشمن نیستند اون ها بیشتر گریه می کنند ولی حضرت می فرمایند نه این جا اقامه عزاء بشه اون وقت اجازه دادند مردم شام بی معرفت تو این مراسم شرکت کنند ولی تو مدینه که رفتند حضرت فرمودند تنها کسانی بیان به من زیبنب سر سلامتی بگن که در کربلا عزیزی رو از دست دادند حضور مردم رو نپذیرفتند

چقدر این عزاداری یزید رو رسوا کرد به قدری که خودش مجبور شد از قاتلین سید الشهداء بیزاری بجوی می گفت خدا کند پسر زیاد رو ، من نگفتم که حسین رو بکش

این عزاداری حرف های زدنی زیادی داره

اعتراض به ظلم زمان  ، حس ا نتقام جویی نسبت به ستمگران رو در دل انسان زنده نگه می داره

آدم رو از بی تفاوتی در می آره

وقتی شیعیان دور هم جمع می شند مرور می کنند که اباعبد الله فرمود

الاترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتنهی عنه لیرغب المومن فی لقاء الله محقا۹

مگه نمی بیند به حق عمل نمی شه و از باطل نهی نمی شه مومن جا داره جان بده از این ماجرا

با این کلام دیگه هیچ کس نمی تونه دست رو دست بزاره و پا روپا بندازه زندگی خودش رو کنه برای

حرکت و اقامه حق اهل مجاهد می شه و این همه در پرتو گردهمایی ذیل کلمه خدا یعنی سید الشهداء است

یه دلهره یی  هم در دل دشمنان دین ایجاد می کنه اونها با خودشون می گن اگه ما همین راه رو ادامه بدیم با این جریان مقابله کردیم تو دلشون خالی می شه

۳٫                 بعداجتماعی

آنچه که اجتماع حج انجام  میده کمی تا قسمتی  اجتماع برای عزداری سید الشهداء به ارمغان می آره

اگر مثل امام ، مثل کعبه است۱۰ این تشبیه دور از واقع نیست

یعنی یک پارچگی پیروان حق و وحدت رویه در مبارزه و پا فشاری در مسیر حق و تا جان فشانی پیش رفتن
پرورش احساس

وقتی پیغمبر فاطمش رو خبر داد که قرار در کربلا چه بر سر اباعبد الله بیاد روای می گه بکت فاطمه بکاء شدیدا

فاطمه به شدت شروع کرد به گریه کردن و سوال کرد یا ابه متی یکون ذلک بابا این ماجرا چه زمانی اتفاق می افته

حضرت فرمودند فاطمه جان فی زمان خال منی و منک و من علی یه زمانی هست که نه من هستم نه تو و نه علی راوی می گه گریه های فاطمه بیشتر شده این جا حضرت زهرا سلام الله علیها یه خبر گرفتند یه دغدغه داشتند

بیان کردند فرمودند بابا حالا که من نیستم شما نیست علی نیت فمن یبکی علیه پس کی برای حسینم گریه می کنه چه کسی برای حسینم اقامه عزاء یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها دنبال گریه کنای حسینش می گرده دنبال اونای می گرده که عزداری می کنند حضرت رسول صل الله علیه و آله فاطمش رو بشارت دادن فرمود یا فاطمه

ان نساء امتی یبکون علی نساء اهل بیتی و رجالهم یبکون علی رجال اهل بیتی

فاطمه جان زنان امت من بر زنان اهل بیتم گریه می کنند و مردانشون بر مردان اهل بیتم

یعنی فاطمه جان غصه نخور حسینت عزادار داره

و یجدون العزا جیلا بعد جیل

و این عزداری هر روز نو تر و با شکوهتر می شه

بعد فرمود فردای قیامت فاطمه جان تو راه بیفت خانم هاشورن رو شفاعت کن و منم مردانشون رو

و فرمود کل من بکی منهم علی مصائب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنه

هر کسی برای مصائب حسین گریه کنه دستش رو می گیریم و داخل بهشت می برمش

خوش باحال اونی که دست تو دست رسول الله بره بهشت

دیگه چی کاری می کنی یا رسول الله با گریه کنای سید الشهداء ؟

فرمود یا فاطمه کل عین باکیه یوم القیامه الا عین بکت علی مصاب الحسین

فاطمه جان قیامت هر کی رو نگاه می کنی چشمانش پر اشک من می گم چه صحنه ایی خدایا ولی یه عده می آن می خندند

خدایا اینا دیگه کین ؟

اینا گریا کنای حسینند اینا گریهاشون تو دنیا برای سید الشهداء داشتند

فانها ضاحکه مستبشره بنعیم الجنه ۱۱
رفتار سازی

امام رضا علیه السلام فرمودند : روز حسین پلک های ما رو زخمی کرده ۱۲

از حبیب بن مظاهری این پیر مرد فدای اباعبد الله پرسیدند آیا آرزویی هم داری فرمود باشه

آرزو دارم بیام این دنیا تو مجلس عزاداری شرکت کنم قدر خودمون رو بودنیم راهمون دادند بیام این جا

وگرنه ما کجا گریه و اشک برای سید الشهداء کجا

آسمونی ها برای حسین اقامه عزا می کنند

و اقیمت لک الماتم فی علیین ۱۳

تازه اون جا حوری ها لطمه زنانند برای سید الشهداء

لطمت علیک حورا ء الحین ۱۴

امام زمان در زیارت ..: لاندبنک صباحا و مسائا ۱۵

چقدر خوب آدم هفته ایی یه جلسه نشد با خانوادش بشینه یه زیارت عاشورا بخونه
روضه کوتاه
از کدام روضه بگم از اون زمانی بگم که حسین سینه که تشنه بود جایی رو نمی دید خون از بدنش رفته بود به سختی نفس می کشید کسی جرات نمی کرد سمت قتلگاه بره کار حسین رو یک سره کنه از دور سنگ و سنان بود که می زدند

گفتند چی کار کنیم بفمهیم حسین زنده است یا نه شمر گفت من می دونم چی کار کنیم حسین غیرتی به سمت خیامش حرکت کنیم اگه زنده باشه یه حرکتی نشون می دهد دستور حمله داد یه وقتی ابا عبدالله از میان قتلگاه اندک جانی که در بدن داشت رو جمع کرد تکیه بر نیزه غربت زد به سختی لبهای خشکید ه و ترک خورده از تشنگی و زخم های بی شمارش رو حرکت داد شمر نفهمید اباعبدالله چی گفت برگشت گفت هان یا بن فاطمه چی می گی

حضرت فرمود ای شیعیان ابو سفیان اگه دین ندارید آزاده باشد و جوان مرد اول کار حسین رو تموم کنید

الالعنه الله علی القوم الظالمین
منبع
۱-                بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار/  ج‏۴۴ /  باب ۳۴  ص : ۲۷

۲-  مستدرک‏الوسائل /   ج ۱۰ / ص ۳۱۶   / ۴۹- باب استحباب البکاء لقتل الحسین

۳-   بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار/ ج‏۴۵   باب ۴۴  ص : ۲۴۲

۴-   مستدرک‏الوسائل  /  ج ۱۲ / ص ۲۲۶ / ۱۴- باب وجوب الحب فی الله و البغض فی الله

۵-   سوره الشورى : آیه ۲۳

۶-    المناقب    ج ۳    ص ۲۴۷    فصل فی مساواته یعقوب و یوسف ع …..

۷-   بحارالأنوار     ج ۲۷     ص۸۱    باب ۴- ثواب حبهم و نصرهم و ولایتهم

۸-   وسائل الشیعه ج ۱۲     ص ۵۱۰

۹-   تحف‏العقول       ص   ۲۴۵    و عنه ع فی قصار هذه المعانی …..

۱۰- بحارالأنوار     ۳۶     ۳۵۳    باب ۴۱- نصوص الرسول ص علیهم ع …..

۱۱-   بحارالأنوار  /  ج ۴۴   / ص ۲۹۲ /   باب ۳۴- ثواب البکاء على مصیبته و م

۱۲-   المناقب /   ج ۴  / فصل فی مقتله ع …..  ص : ۸

۱۳-  بحارالأنوار     ۹۸     ۳۲۲    باب ۲۴- کیفیه زیارته صلوات الله علی

۱۴-   همان

۱۵-   همان

بازدیدها: ۸۲۶

ادامه مطلب