💠محشور شدن ده گروه از انسانها به شکل حیوان و اشکال بد و درد آور در قیامت💠
📌در پارهای از احادیث آمده که انسانها در قیامت به صورتهای مختلف محشور میشوند:
در تفسیر نور الثقلین در ذیل آیه ۱۸ سوره مبارکه نبا
یَوۡمَ یُنفَخُ فِی ٱلصُّورِ فَتَأۡتُونَ أَفۡوَاجࣰا این روایت آمده است
🔻 «معاذ بن جبل از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید این که در قرآن آمده: روزی که در صور دمیده شود شما گروه گروه خواهید آمد: «یَوْمَ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً» چه معنا دارد؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
👈از امر بسیار بزرگی سؤال کردی. اشک از چشمانش جاری شد وفرمود:
🔻ده دسته از امت من با سایر مردم تفاوت دارند و به صورتهای مختلف محشور میشوند:
۱⃣بعضی به صورت بوزینه
۲⃣و برخی به شکل خوک در قیامت محشور میشوند.
۳⃣بعضی در حالی که پاهایشان به طرف بالا و صورتشان به طرف پایین است شانههای خود را به زمین میکشند و راه میروند.
۴⃣عدهای کور محشور میشوند و همین گونه راه میروند.
۵⃣برخی کر و لال محشور میشوند و چیزی نمیفهمند.
۶⃣بعضی زبان خود را در حالی که به سینه آنها آویزان شده میجوند و چرک و خون از دهانشان جاری است و اهل محشر از آنها تنفر دارند.
۷⃣گروهی دست و پاهایشان قطع شده است.
۸⃣دستهای به شاخههایی از آتش به دار کشیده شدهاند،
۹⃣جمعی از مردار بد بوترند.
🔟 بعضی لباسهایی پوشیدهاند که با قطران (صمغ سیاه رنگ چسبنده) رنگ شده و به بدنشان چسبیده است.
👈اما کسانی که به صورت بوزینه محشور میشوند افرادی هستند که با دروغگویی و سخنچینی در میان مردم فتنهانگیزی میکنند.
👈 گروهی که به صورت خوک محشور میشوند حرامخواران میباشند.
👈 کسانی که با صورتهای خود راه میروند (وارونه) ربا خواران هستند.
👈 کسانی که کور محشور می شوند اینها قضات ظالم هستند (قاضیانی که حکم به ظلم کردند)
👈 دستهای که کرولال محشور میشوند خودپسندان میباشند.
👈کسانی که زبان خود را میجوند علما و قاضیانی هستند که گفتارشان بر خلاف اعمالشان باشد.
👈عدهای که دست و پایشان قطع شده افرادی هستند که به همسایگان خود اذیت میرسانند.
👈گروهی که به شاخههایی از آتش به دار آویخته میشوند کسانی هستند که گفتار و کردار مردم را به اطلاع سلاطین میرسانند.
👈دستهای که بد بوتر از مردار محشور میشوند کسانی هستند که از خواستهها و لذتهای (غیر مشروع) پیروی میکنند و حق خدا و تهیدستان را در اموالشان ادا نمینمایند.
👈گروهی که با لباسهای آلوده و چرکین محشور میشوند خود بزرگبینان و فخر کنندگان هستند».
📌 روِیَ مِنْ حَدِیثِ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى: یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً
👈فقَالَ النَّبِیُّ ﷺ: یَا مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ لَقَدْ سَأَلْتَ عَنْ أَمْرٍ عَظِیمٍ ثُمَّ أَرْسَلَ عَیْنَیْهِ بَاکِیًا، ثُمَّ قَالَ: یُحْشَرُ عَشَرَهُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِی أَشْتَاتًا قَدْ مَیَّزَهُمُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ جَمَاعَاتِ الْمُسْلِمِینَ، وَبَدَّلَ صُوَرَهُمْ،
۱⃣فمِنْهُمْ عَلَى صُورَهِ الْقِرَدَهِ
۲⃣وبَعْضُهُمْ عَلَى صُورَهِ الْخَنَازِیرِ
۳⃣وبَعْضُهُمْ مُنَکَّسُونَ: أَرْجُلُهُمْ أَعْلَاهُمْ، وَوُجُوهُهُمْ یُسْحَبُونَ عَلَیْهَا،
۴⃣وبَعْضُهُمْ عُمْیٌ یَتَرَدَّدُونَ،
۵⃣وبَعْضُهُمْ صُمٌّ بُکْمٌ لَا یَعْقِلُونَ،
۶⃣وبَعْضُهُمْ یَمْضُغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ، فَهِیَ مُدَلَّاهٌ عَلَى صُدُورِهِمْ، یَسِیلُ الْقَیْحُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ لُعَابًا، یَتَقَذَّرُهُمْ أَهْلُ الْجَمْعِ،
۷⃣وبَعْضُهُمْ مُقَطَّعَهٌ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ،
۸⃣وبَعْضُهُمْ مُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعٍ مِنَ النَّارِ،
۹⃣وبَعْضُهُمْ أَشَدُّ نَتْنًا مِنَ الْجِیَفِ،
🔟وبَعْضُهُمْ مُلْبَسُونَ جَلَابِیبَ سَابِغَهً مِنَ الْقَطِرَانِ لَاصِقَهً بِجُلُودِهِمْ،
👈فأَمَّا الَّذِینَ عَلَى صُورَهِ الْقِرَدَهِ فَالْقَتَّاتُ مِنَ النَّاسِ- یَعْنِی النَّمَّامَ-
👈وأَمَّا الَّذِینَ عَلَى صوره الخنازیر، فأهل السُّحْتِ وَالْحَرَامِ وَالْمَکْسِ.
👈وأَمَّا الْمُنَکَّسُونَ رُؤُوسُهُمْ وَوُجُوهُهُمْ، فَأَکَلَهُ الرِّبَا،
👈 والْعُمْیُ: مَنْ یَجُورُ فِی الْحُکْمِ،
👈والصُّمُّ الْبُکْمُ: الَّذِینَ یُعْجَبُونَ بِأَعْمَالِهِمْ.
👈والَّذِینَ یَمْضُغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ: فَالْعُلَمَاءُ وَالْقُصَّاصُ الَّذِینَ یُخَالِفُ قَوْلُهُمْ فِعْلَهُمْ.
👈والْمُقَطَّعَهُ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ: فَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْجِیرَانَ.
👈والْمُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعِ النَّارِ: فَالسُّعَاهُ بِالنَّاسِ إِلَى السُّلْطَانِ
👈والَّذِینَ هُمْ أَشَدُّ نَتْنًا مِنَ الْجِیَفِ فَالَّذِینَ یتمتعون بالشهوات واللذات، ویمنعون حق الله مِنْ أَمْوَالِهِمْ.
👈والَّذِینَ یَلْبَسُونَ الْجَلَابِیبَ: فَأَهْلُ الْکِبْرِ وَالْفَخْرِ وَالْخُیَلَاءِ
📌 تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص: ۴۹۳
📌تفسیر مجمع البیان
📌 روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط – القدیمه)، ج۹، ص: ۲۸۹
📌 منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه (خوئى)، ج۱۹، ص: ۳۰۱
📌جلال الدین سیوطى، الدر المنثور، ج ۸، ص ۳۹۳
📌( همین حدیث با اندکى تفاوت در جامع الاخبار نوشته تاج الدین شعیرى
دانلود نرم افزارهای تبلیغی تلفن همراه
بازدیدها: ۲۰۴۵