فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۲

بازدید: 577 بازدید

روز دوم ـ درخواست آب ابا عبدالله علیه السلام
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
ایجاد انگیزه به روش سوال
سوال اینه که آیا جایی داریم که امام حسین به دشمن برای  خودش یا اهل بیتش برای آب رو زده باشه ؟

یا نه اصلا از  شان امام  دوره که از دشمنش آب بخواد و این کار رو نکرده ؟

اگر قول کسانی که قائل اند حضرت درخواست نموده را بپذیریم آیا با شان امام منافات ندارد؟
اقناع اندیشه به روش نقد و برسی

۱٫                 بعضی ها می گند در هیچ منبع معتبری نداریم که حضرت از دشمنش آب بخواد

و جالب این که در هیچ شعر حماسی امام علیه السلام و یارانش تو معرکه نبرد اشاره به تشنگی و شدت او ن نشده

برعکس شعر ها همش عزت آفرین و دشمن شکن بوده

الا ان الدعی و ابن ادعی قد رکز بین الامرین بین السله و الذله و هیهات من الذله

بله در بعضی از گزارشات تاریخی دروغین اومده که امام سه درخواست از عمر سعد کرده و دومی اش

این بوده اسقونی شربه من الماء فقد نشفت  کبدی من الظماء

این گزارشات اگرچه اشک سنگ رو در می آره ولی به چهره عزت مند امام خدشه وارد می کنه۱

………….

شواهد وجود آب در شب عاشورا

در گزارشات تاریخی از امام سجاد علیه السلام هست که امام وقتی خواهرشون از شنیدن وقائع کربلا بیهوش شدند آب به صورت خواهر پاشید و ایشون رو به حال آورد». ملاحظه می فرمائید که امام آب در اختیار داشته که به صورت خواهرش آب پاشید.
شب عاشورا امام، حضرت علی اکبر را با بیست، سی نفر سواره و بیست نفر پیاده فرستاد تا آب آورند و خود اشعاری را خواند (همان اشعاری که در نقل شیخ مفید بود) آنگاه روی به یاران خود نمود و فرمودند: برخیزید آب بنوشید که این آخرین توشه شماست، و وضو گرفته و غسل کنید و لباسهای خود را بشوئید تا کفن شما باشد

……………..

اشکال

اگه امام درخواست نکرده پس عاطفه پدری نسبت به خانواده چی میشه خب آقا تشنه ایی این همه هم تشنه ایی برای خودت رو نمی زنی چه اشکالی داره برای زن و بچه ات رو بزنی شاید جوابی شنیدی

ببخشید این رو نزدن کمی تا قسمتی خود خواهانه نیست تا خدا خواهانه

۲٫                 اگه امام (ع) رو زده اصلا معنای این کار امام چی بوده امام با این عزت و شوکت برای چند قطره آب رو بزنه یعنی چی ؟

o                   نشان دادن شدت پستی دشمن به آیندگان

می خواسته شدت رذالت این ها رو نشون بده که حتی حاضرند آب رو از زن و بچه ها دریغ کنند

در هر صورت درخواست آب برای کودک شیرخواره در منابع کهن گزارش نشده است و اگر هم اتفاق افتاده باشد، اشکالی ندارد و هیچ نشانه ضعف امام نیست، بلکه می توان گفت ویژگی امام(ع) آن است که در عرصه‌های مختلفِ عاطفه، عقلانیت و عرفان به خوبی حضور پیدا می‌کند. به طوری که نهایت محبت به خانواده را ابراز می‌کند و از سوی دیگر نهایت قساوت و سنگدلی دشمنان را در تاریخ به نمایش می‌گذارد و از نظر معرفتی و عرفانی آن چنان با خداوند مناجات می‌کند که مقام «فنا فی الله» را به ظهور می رساند. بنابراین اگر درخواست آب برای علی اصغر واقعیت داشته باشد، برای اتمام حجت و نشان دادن قساوت دشمنان در طول است. لذا اصل عطش در روز عاشورا و طلب آب را می توان پذیرفت اما با رعایت عزت و ابتکار عمل نه به طور ذلیلانه و انفعالی که شأن امام و اهل بیت(ع) و حتی مؤمنان متوسط از چنین ضعف و زبونی به دور است.

o                   بیدار کردن دشمن برای هدایت گری با تحریک احساس

یکی از مهمترین برنامه های حضرت سیدالشهداء ارواحنا فداه در حادثه کربلا از روز اول تا روز عاشورا، بیدار کردن و هدایت دشمنان بود و چون طلب آب برای تحریک عواطف بوده است و از این جهت می توانست منجر به عبرت برای افراد مخالف و هدایت آنان شود، لذا در برنامه بوده و نه این که این درخواست از سر (معاذ الله) ذلت و خواری یا امر دیگری باشد که آن حضرت خودشان فرمودند: «هیهات مناالذله»۲

به عبارت دیگه کمالات انسانى هیچ‏گونه منافاتى با یکدیگر ندارند و همه قابل جمعند. برخوردارى ازیک کمال انسانى به گونه‏اى نیست که سبب از بین رفتن دیگر کمالات‏گردد. اگر وجود یکى از فضایل در انسان به حدى رسید که کمال‏دیگرى را از بین برد، آن صفت از کمال بودن خارج شده است و دیگرنمى‏توان آن را از فضایل انسانى به شمار آورد. براى مثال اگرعزت نفس سبب از بین رفتن تواضع و فروتنى در انسان گردد، آن صفت‏دیگر عزت نفس نیست‏بلکه غرور، تکبر و خودخواهى است. از این رو،عمل به تعهدات انسانى، وفاى به عهد و پیمان و… را نباید دلیل‏برذلت و ترس و زبونى دانست. همان گونه که پیامبراکرم(ص)در عمل‏به پیمان صلح حدیبیه مسلمانان پناهنده را به مشرکان تحویل‏مى‏داد و امام‏حسن مجتبى(ع)به خاطر عمل به مفاد صلح با معاویه‏حرکت مسلحانه نکرد.

باتوجه به مطلب فوق، باید گفت: پیشوایان معصوم(علیهم‏السلام)در عین برخوردارى از عزت و شرافت از رحمت، عطوفت،مهربانى و خیرخواهى نیز در حد اعلا برخوردار بودند.

چنین برخوردى که کسى با دشمن خود تا این حد خیرخواهى، محبت‏و عطوفت داشته باشد. از توان و قدرت انسانهاى عادى خارج است واز معجزات امامان(علیهم السلام )به شمار مى‏آید.

با روشن شدن مطلب فوق، در مى‏یابیم تمام اعمال و سخنان امام‏حسین(ع) که ممکن است‏برخى آنها را با عزت و رافت‏سازگارندانند. از روح مهربانى، عطوفت، خیرخواه و مشتاق هدایت مردم‏آن حضرت است. امام حسین(ع)حتى براى نجات دشمنان خود که کمربه قتلش بسته بودند. نهایت تلاش خود را به کار بست.

اگر سالار شهیدان از اشخاصى مانند عبیدالله بن حر تقاضاى کمک‏کرد، براى ترس از شهادت و کشته شدن نبود; زیرا حضرت نیک‏مى‏دانست کمک این افراد نمى‏تواند سرنوشت‏حادثه کربلا را تغییردهد. این یارى جویى به خاطر این بود که مردم با کمک به وى وشهادت در رکاب حضرتش به سعادت ابدى نایل گردند.

گواه درستى این سخن، آن است که امام(ع)از کسانى که حاضر به‏یارى‏اش نمى‏شدند، تقاضا مى‏کرد کربلا را ترک گویند و دست کم به‏سپاه دشمن نپیوندند تا به گناه شرکت در قتل امام(ع)یا ترک یارى‏وى آلوده نگشته، به شقاوت ابدى گرفتار نیایند.

این که امام حسین(ع)در شب عاشورا بیعت را از یارانش برداشت وآنان را آزاد گذاشت تا به میل خود راهشان را انتخاب کنند، یکى‏از اسرارش این است که به یاران خود بگوید: من به شما نیازندارم و در هرحال کشته خواهم شد. این شما هستید که باید بین‏سعادت جاودانى و شقاوت ابدى یکى را انتخاب کنید.

. امام حسین(ع)مى‏خواست‏با تحریک احساسات و به رحم‏آوردن دشمن، آنان را به خود جذب کرده، به سعادت رساند; زیرابسیار اتفاق افتاده کسانى به خاطر خدمتى ناچیز به امام(ع)موفق‏به توبه شدند. مگر نه این است که حر به خاطر ادب و احترام به‏امام حسین(ع)موفق به توبه شد. امام(ع)با در خواست آب مى‏خواست‏زمینه توبه و بازگشت را در افراد قابل فراهم سازد.

o                   اتمام حجت و بستن هرگونه راه عذر و بهانه برگمراهان ومنحرفان.

خداوند متعال پیامبران را براى راهنمایى بشر فرستاد تا افرادمستعد و حقجو از راهنمایى آنان بهره برده، به خوشبختى نایل‏آیند و راه هرگونه عذرتراشى و بهانه جویى بر گمراهان بسته شود. قرآن کریم در باره پیروزى مسلمانان در جنگ بدر مى‏فرماید: «(شما در بدر در مقابل هم قرار گرفتید.)تا خدا کارى را کردنى‏بود، به انجام رساند تا آن که هرکه هلاک مى‏شود با حجتى روشن هلاک‏شود و آن که(به هدایت)زنده مى‏ماند، به حجتى روشن زنده بماند; وهر آینه خدا شنوا و دانا است. »۳

۳٫                 نظر استاد قرائتی  در هر دو صورت اشکالی بر رفتار امام نیست

هر دو طرفش مفید است اگر تقاضا نکرد این عزت امام است که از تشنگی شهید می‌شود ولی از مردم آب نمی‌خواهد، اگر بخواهد هم توجیه دارد که امام حسین علیه السلام برای علی اصغر تقاضای آب بکند و آن‌ها آب ندهند تا به مردم بدانند که این جانورها چه کسانی هستند. چون گاهی وقت‌ها آدم تقاضا می‌کند تا هویت طرف روشن شود۴
رفتار سازی

به روش الگو دهی
مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام رحمت الله علیه فرمودند تقاضای آب امام درست است حتی اگر از شمر هم تقاضا کرده باشد ولی جهتش باید ببینیم چیست؟ آقا اباعبدالله آن لحظه آخر به شمر فرمودند که به من آب بده من پیش جدم پیغمبر از تو شفاعت می کنم امام که این همه مصائب و آزار را تحمل کرده این دقیقه های آخر را هم قطعاً می تواند تحمل بکند چرا از شمر تقاضا می کند به خاطر این که می خواهد ازش شفاعت بکند دستگیری بکند اگر شمر این لحظات آخر به امام آب می داد موفق به کشتن امام نمی شد رحمت خدا او را می گرفت : ارحم ترحم(مستدرک الوسائل ج۹ص۵۵)

تا رحم بکنی اگر علی اصغر را آورد تا مردم رحم بکنند تا رحمت خدا آن ها را بگیرد سفره شفاعتش را پهن کرده می خواهد از شمر هم شفاعت کند :

ترسم که شفاعت کند از قاتل خود *

از بس که کرم دارد و آقا است حسین *

سفره اش را پهن کرد از طرف من مانعی نیست شما آب بده من پیش جدم شفاعت می کنم ولی اون ملعون ازل تا ابد بی لیاقت گفت من یک درهم یزید را با شفاعت جدّت عوض نمی کنم خدا لعنتش کند خدا عذابش را زیاد کند ما در زیارت عاشورا می گویم و لعنه الله شمراً و لعنه الله ال زیاد و آل مروان.

لطف و عظمت والای امام حسین علیه السلام

آنها قابلیت نداشتند اما از طرف اینها سفره پهن بوده کسی که اینقدر مهربان است سفره اش را برای شمرها پهن میکند با دوستانش چی کار می کند :

دوستان را کجا کنی محروم*

تو که با دشمنان نظر داری
منبع
۱-            پرسش ها و پاسخ های دانشجویی وی‍ژه محرم ، ص ۶۰

۲-            آیه الله مظاهری

۳-            پرسمان دانشجویی

۴-            درس هاى از قرآن / سال ۸۰ / تفسیر سوره حجرات – ۱۷

بازدیدها: ۵۹۳

ادامه مطلب