فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۱۰

بازدید: 627 بازدید

روز دهم ـ همیشه حزن؟ شادی چرا نه ؟
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
ایجاد انگیزه به روش
فرهنگ شیعه مناسبت های فراوانی داره که درش دستور به حزن و اندو ه شده محرم ، فاطمیه ، شهادت امامان معصوم علیهم السلام تو مراسمات معنوی هم دعوت به گریه می شه با این حال شادی و نشاط چه نسبتی می تونه با دین باشه

شما می بینید رسم هست که تو مراسمات معنوی غیر دینی موسیقی و رقص و پای کوبی و شادی حرف اول رو می زنه

و انسان بهر حال نیاز به شادی و نشاط داره تا بتونه زندگی شیرینی رو داشته باشه ولی تو دین ما ظاهراً شادی جایگاهی نداره ؟ راستی در دین اسلام اصل بر شادیه یا بر گریه ؟ چرا؟
اقناع اندیشه
همان طوری که گفته شد نشاط لازمه زندگی هست و اتفاقا دین ما یکی از شادترین دین هاست یعنی نشاط وصف نشدنی  به انسان در اثر دین داری د ست می ده کدام دین رو دارید که درش هر هفته یک روز عید باشه فرمودند ما چهارتا عید داریم یکی از اون ها روز جمعه است و حتی انسان می تونه با گناه نکردن هر روز ش رو عید کنه که عید نماد شادی هست

یکی از وی‍‍‍ژگی های مومن این هست که لبش همیشه خندون و غمش رو پنهان می کنه فرمود: المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه  حتی دین را ههای شادآبی در زندگی رو به ما یاد داده فرمود شنا و  پیاده روی و …

و برای مسرور کردن دیگران ثواب قرار داده

خدا می فرماید منم که می خندانم و می گریانم ۱و هر دو آفریده خدا و نیازه بشره

بنابراین دین به انسان نشاط می ده و راهش رو نشون می ده

(منتها ابزار شادی  فرق می کنه گاهی دیدی بعضی ها از شدت شوق و نشاط گریه می کنند یعنی او با گریه به نشاط می رسه

و همیشه خنده نشانه شادی نیست اما دعوا اینه که دین شادی بی جهت سرزنش شده و با هر ابزاری نمی تونه آدم خودش رو شاد کنه )

منتها ابزار شادی و جهت و هدف شادی مهمه اگی با هر ابزاری بخوای شادی بشی و مثل موسیقی ها تند یا به هر هدفی شاد بشی یعنی حتی مسخره کردن دیگران حتی دروغ گفتن

ما نمی خواستیم و سرمون درد نمی کرد که سراغ حزن بریم ولی به خاطر ظلمی که به اهل بیت توسط ظالمین انجام شد

حزنی به دل ما گذاشته و نفرین ابدی بر اون ها باد یعنی بر اثر یک  عامل خارجی در فرهنگ شیعه عزاداری غلبه پیداکرد البته همان طور که گفته شد ما به همون اندازه که مناسبتی داریم که موجب حزن می شه مناسبت هایی داریم که موجب شادی می شه
پرورش احساس
نشاط و شادی حقیقی در دنیا نیست بلکه در آخرت رخ می ده این جا زندان مومن است أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ فَأَیُّ سِجْنٍ جَاءَ مِنْهُ خَیْرٌ ۲کدام زندان سراغ دارید که خوشی و خیر در ش باشه  تو زندان چلو کباب هم به آدم بدند نمی چسبه

غم های دنیا با شادی هاش آمیخته شد این قیامت هست که سرتاسر برای خوبان شادی است و غم و غصه نیست

تو زندان اگه به آدم چلو کباب هم بدن نمی چسبه دنیا هر چقدر هم آدم شاد بشه تهش غمی هست به نام جدایی از خدا و خوبان

بشر تو خونش بساط شادی راه انداخته بود به اصطلاح ما پارتی و بی خیال همه عالم اتفاقا خادمش اومده بود درب خانه کاری داشت دید آقایی که داشت از درب خانه عبور می کرد سوال کرد صاحب این خانه آزاده یا بنده است خادم لبخندی زد و گفت خب معلومه آقا آزاد تازه  بنده هم داره ، حضرت فرمود همین طور آزاد هست که این کارا رو می کنه بنده که این کار را نمی کنه این رو گفت و رفت خادم اومد داخل خونه بشر از ش پرسید چرا دیر کردی گفت یه آقایی رو دیدم سوالی کرد جوابش رو دادم دیر شد پرسید چی پرسید گفت اون آقا پرسید صاحب این خانه آزاده یا بنده است

تو چی گفتی گفتم آزاده بشر پرسید اون آقا چه جوابی داد گفت همین طور آزاده بنده که این کار را رو نمی کنه بشر دو زاری ش افتاد بساط شادی رو بهم زد دوان دوان خودش رو رسوند به آقا می گفت آقا از امروز می خوام بنده باشم دیگه نمی خوام آزاد باشم

خوش به حالش کافی امام تو این شادی هایی که غفلت آفرینه یه دادی سر ما بزنه آقاچی می شه شما یه روزی از درب خونه دل ما عبور کنی آقا تو این غفلت هایی که فکر می کنیم شادیم نجاتمون بدی

نکنه رفقا امام بیاد ما از دست از این غفلت ها بر نداریم
رفتار سازی
شادی رو از نبی مکرم اسلام یاد بگیریم قرآن می فرماید اگر رسول من تو اخمو و خشن بودی مردم از دور تو دور می شدند ،

نبی مکرم اسلام کمی تاقسمتی طبع شوخی داشتند حتی گفتند : روزی پیرزنی نزد پیامبر آمد و گفت یا رسول الله آیا من بهشت می رم حضرت فرمود پیرزن ها به بهشت نمی رند

این خانم ناراحت شد حضرت فرمود منظورم این هست که همه اهل بهشت جوان نند و میانسال و کسی تو بهشت پیر نیست و پیر نمی شه

برای اینکه از خانه شادی در بهشت بهره ببریم فرمود این کار رو بکنید

انّ فی الجنه داراً یُقال لَها دارالفرح لا یُدخِلها الا مَن فرّح یتامَی المؤمنین۳

راه شاد شدن اینه که رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند :

یَا عَلِیُّ ثَلَاثٌ فَرَحَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیَا لِقَاءُ الْإِخْوَانِ وَ تَفْطِیرُ الصَّائِمِ وَ التَّهَجُّدُ مِنْ آخِرِ اللَّیْل۴

یا علی علی سه چیز موجب شادی مومن در دنیا می شه دیدار برادران ایمانی و  افطاری دادن و شب زنده داری در آخر شب

امام موسى کاظم (ع) فرمود: یحیى بن زکریّا گریه مى‏کرد و نمى‏خندید، امّا عیسى بن مریم مى‏خندید و گریه هم مى‏کرد و عمل حضرت عیسى (ع) بهتر از عمل حضرت یحیى (ع) بود۵

فدای امیرالمومنین بشم ازش ایراد می گرفتند می گفتند علی شوخ طبع بذله گو لیاقت خلافت رو نداره

چشم دیدن خنده های علی رو نداشتند یه کاری کردند دیگه علی نخنده بیست و پنج سال خار در چشم و استخوان در گلو امام رو آزرودند الهی که چشماشون کور بشه که چشم دیدن تبسم مهربان امام رو نداشتند.
روضه کوتاه
امام کربلا شب عاشورا یکی از اصحاب که تا به حال کسی این چنین شاد او رو ندید بود دید داره شوخی می کنه یکی به او برگشت گفت فلانی تو عمرت اهل شوخی و شادی نبودی حالا چی شده تو معرکه حال شوخی پیدا کردی

شهادت برای خدا نشاطی رو به وجود می آره مثال زدنی

می گفت هیچ کشته ایی رو ندیدم که وقتی به لحظات مرگش نزدیکتر می شد صورتش از شوق ملاقات خدا برافروخته تر و گویا گل انداخته بود ،‌ می فرمود ای بزرگ زادگان مرگی چیزی نیست جز پلی از سختی های به سوی آرامش

دل حسین از داغ ها سوخته و لبش از عطش ولی شوق وصال نشاطی به او داده که هر لحظه بیشتر و بیشتر می شه

می خواد بره ملاقات خدای  خودش

اما این دل زینب که از داغ حسینش داغ تر از هر داغی میشه و این ربابه که کنار گهواره خالی علی اصغر باید زیر آفتاب سوزان کربلا بنشینه و از نداشتن طفلی که شیرش هست ولی خودش نیست بسوزه و این زین العابدین هست که گریه هاش

شهره آفاق می شه و تنه به گریه های یعقوب ، هجران کشیده می زنه و مدینه هست و شب های بی سحر این آقا که همه جا براش کربلاست طفلی در دامن مادر می بینه کربلاست و آبی در کوچه ه ایی می بینه گریه می کنه و گوسفندی که سرش قراره جدا بشه می پرسه آیا آبی به او دادید یا نه و گویا همین الان می بینه که باباش رو لب تشنه بین آب ها کشتند

الا لعنه الله علی القوم الظالمین .
منبع
۱-    نجم آیه ۴۳

۲-     الکافی     ۲     ۲۵۰    باب ما أخذه الله على المؤمن من الصب

۳-    کنز العمال ۶۰۰۸

۴-    وسائل‏الشیعه     ۸     ۱۵۲    ۳۹- باب تأکد استحباب المواظبه على

۵-    الکافی     ۲     ۶۲۲  باب الدعاله و الضحک

بازدیدها: ۴۴۲

ادامه مطلب