یاری سیل زدگان در کلام امام حسین علیه السلام

بازدید: 554 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم

فیش منبر کوتاه

یاری سیل زدگان در کلام امام حسین علیه السلام

 

      کانال فیش منبر و مرثیه در ایتا

https://eitaa.com/fishemenbar

عرضه در سایت طلبه یار = https://www.talabeyar.ir

💢خدمت رسانی به دیگران در سیره امام حسین علیه السلام

🌺در آستانه ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام هستیم

⚪️امام حسین علیه السلام در اهمیت کمک به دیگران در شرایط حساس و با تاکید بر این باور وحیانی می فرماید:

«اعلموا ان حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلاتملوا النعم فتتحول الی غیرکم; (۱)

👌بدانید نیازمندیهای مردم که [به شما مراجعه می کنند] از نعمتهای الهی است پس نعمتها را افسرده نسازید [یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید] که این وظیفه خدمت رسانی به دیگران محول خواهد شد .»

💠بزرگ رهبر جهان اسلام حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در پیامی جهانی به پیروان خود چنین رهنمود می دهد:

«ایما مسلم خدم قوما من المسلمین الا اعطاه الله مثل عددهم خداما فی الجنه; (۲)

🍃 هر مسلمانی که به گروهی از مسلمانان خدمت کند خداوند متعال به تعداد آنان، خدمتگزارانی را در بهشت به او عطا خواهد کرد .»

✅اساسا یکی از مهم ترین آرزو و درخواستهای ائمه اطهار علیهم السلام از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به مردم بوده است و آنان این خواسته ارزشمند خویش را در قالب دعاها و سخنان گهربار خویش ابراز می نمودند . امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق با پروردگار متعال چنین نجوا می فرماید:

🔻«واجر للناس علی یدی الخیر ولاتمحقه بالمن (۳) ;

🌴خداوندا! انجام کارهای خیر را برای مردم، به دست من اجرا کن و خدمات نیکم را با منت گزاری ضایع مگردان .»

🌺امام حسین علیه السلام می فرمایند:

«فمن تعجل لاخیه خیرا وجده اذا قدم علیه غدا ومن اراد الله تبارک وتعالی بالصنیعه الی اخیه کافاه بها فی وقت حاجته وصرف عنه من بلاء الدنیا ما هو اکثر منه ومن نفس کربه مؤمن فرج الله عنه کرب الدنیا والآخره; (۴) هر کس برای نیکی [و خدمت رسانی] به برادر خود بشتابد فردا نتیجه آن را خواهد دید و کسی که برای خدا به برادر دینی خود یاری نماید خداوند او را به هنگام نیازمندی یاری خواهد کرد و بیشتر از آن او را از بلاها و گرفتاریها دور خواهد ساخت و آن کسی که اندوه و غم را از دل مؤمنی بر طرف نماید، خداوند متعال غم و غصه های دنیا و آخرت [او] را برطرف خواهد نمود .»

 حضرت سیدالشهداء علیه السلام به خدمتگزاران راستین به مردم نوید می دهد:

🔻«من نفس کربه مؤمن فرج الله عنه کرب الدنیا والاخره (۵) ;

🔖هر کس اندوهی رااز دل یکی از اهل ایمان بزداید، خداوند متعال غصه های دنیا و آخرت او را از میان برداشته [مشکلاتش را حل خواهد نمود ].» بنابراین خدمت رسانی در جامعه اسلامی، بویژه از سوی کارگزاران و مسئولان و صاحبان قدرت و مال و متنفذان، امری لازم و ضروری است . و شایسته است که هر مسلمان وظیفه شناس و مسئولیت پذیر در هر پست و مقامی که باشد در امر خدمت رسانی همت نماید و تلاش خود را مضاعف گرداند .

🔖

خاطر ناشاد را دلشاد کردن همت است

باغ آفت دیده را آباد کردن همت است

صید مرغان حرم کردن ندارد افتخار

طایری را از قفس آزاد کردن همت است

نان بریدن شیوه مردان والا نیست،نیست

نان برای نوع خود ایجاد کردن همت است

در زمان ناتوانی یاد یاران فخر نیست

روز قدرت از ضعیفی یاد کردن همت است

😔خب با خبر هستیم که برخی از هموطنانمون گرفتار #سیل هستند.

☀️تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن

☀️به  دمی  یا  درمی  یا  قدمی یا  قلمی

ما به #سه طریق می تونیم کمک به آنها کنیم و بهشون خدمت کنیم:

☀️۱- وجودی :

خودمون با گروه های جهادی حرکت کنیم و به منطقه بریم و کمک کنیم واقعا به نیروی انسانی نیازه خونه ها در زیز گل و لایه ،برپایی چادر، و…

موکب ها راه افتاده برای کمک به پخت غذا و… جهاد کنیم

🔰پیامبر اکرم(ص): هر کس از آسیب رساندن آب یا آتش به گروهى از مسلمانان جلوگیرى کند، بهشت بر او واجب گردد.(۶)

خاطره دختر ایرانشهری از کمک یک روحانی درحادثه سیل ایرانشهر:
چند سال قبل از انقلاب سیل بزرگی در ایرانشهر آمده بود به گونه ای که بیش از ۹۰درصد شهر ویران شد، من در آن زمان سال اول دبستان بودم، درست به خاطر دارم که نیمه های شب بود که خبر رسید سیل همه شهر را ویران کرده است.

این بانوی راسکی با بیان اینکه پس از پخش شدن خبر سیل، مادرم  من و خواهران و برادرانم را به مکان بلندی رساند، خاطرنشان کرد: وقتی پس از فروکش کردن آب به خانه هایمان بازگشتیم از خوانه و لوازمش چیزی باقی نمانده بود به گونه ای که چند روزی را به سختی و با گرسنگی و تشنگی سپری کردیم.

دو روز از حادثه سیل ایرانشهر میگذشت که یک شخصی آمد منزل ما رو به مادرم کرد و پرسید چه چیزهای نیاز دارید؟ همین طور که صحبت می کردند چند نفری که همراه آن آقا بودند غذا و آب و پتو و دیگر لوازم مورد نیاز را می آوردن و در گوشه ای از حیاط خانه ما می گذاشتند، محبت در نگاه و صدای آن شخص موج میزد به گونه ای که با صدایی دلنشین ایشان همه ترس و نگرانی چندروز گذشته فراموشان شد.

آسکانی با اشاره به اینکه در آن زمان تصور می کردیم این کمک ها از طرف شاه است، گفت: مادرم با صدای بلند می گفت خدا خیر بدهد شاه را که به فکر ما مردم فقیر بوده و ما را فراموش  نکرده است، آن مرد خوش سیما با مهربانی به مادرم گفت که “مادر این کمک ها از طرف شاه نیست چون نه تنها به فکر مردم نیست بلکه اون حالا پاریس در حال اسکی روی برف هاست، و این کمک های از طرف اسلام و مسلمین است.
موقع رفتن با مهربانی نوازشمان کردند و رفتند، تا سالها ایشان را نشناختیم اما پس از انقلاب فهمیدیم آن مرد بزرگ و مهربان حضرت آقا خامنه ای بودند که با وجود مشکلات تبعید باز هم به نیازمندان کمک می کردند.

☀️۲- مالی:

کمک های نقدی و غیر نقدی رو برسونیم هرچند کم باشه. بیاییم خودمون و شریک کنیم

بعضی از اصحاب امام باقر(ع) به ایشان عرض کردند: شیعه در جامعه ما زیاد است. امام فرمود: آیا بی‌نیاز نسبت به نیازمند عطوفت و مهربانی می‌کند و آیا نیکوکار از خطاکار می‌گذرد و در مسائل مالی به همدیگر کمک می‌کنند. گفتیم: خیر. فرمود: پس اینها شیعه نیستند چون شیعه کسی است که این‌طور عمل کند. (۷)

توی یه خبری همین اخیرا خوندم که : 🌸 دانش آموزی عراقی تمام سرمایه خود که در یک قلک کوچک فلزی قرار داشت را وقف #سیل زدگانی کرد که از ابتدای سال نوی امسال زندگی‌ هایشان نقش بر آب شد.

در نامه‌ای به ایرانیان نوشته است:

✍ من «نور الزهراء» از نجف اشرف، همه دارایی خودم را به کودکان سیل‌زده ایرانی هدیه مى‌کنم.

✔️ این نوجوان عراقی پس از شکستن قلک خود، با نوشتن هشتگی، به ایران و اسلام درود فرستاد

☀️۳-زبانی:

بعد از نمازها و در بهترین مکانها و زمانها براشون دعا کنیم از خدا مسئلت کنیم دره خونه خدا برای رفع گرفتاریشون زار بزنیم همونطور که برای گرفتاری خودمون دره خونه خدا ناله و زاری می کنیم.

💥ابا عبدالله الحسین علیه السلام می فرمایند : از پدرم امیرمؤمنان علیه السلام شنیدم که می گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «من سعی فی حاجه اخیه المؤمن فکانما عبدالله تسعه الاف سنه، صائما نهاره، قائما لیله; (۸) هر کس در راه حل مشکل برادر ایمانی خود تلاش نماید چنان است که نه هزار سال خدا را عبادت کرده در حالی که روزها را روزه گرفته و شبها را به عبادت گذرانیده باشد .» .

منابع:

۱) مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۶۹ .

۲) اصول کافی، باب خدمت به مؤمن، ح ۱ .

۳) صحیفه سجادیه، دعای ۲۰ .

۴) کشف الغمه، ج ۲، ص ۲۹ و ۳۰ .

۵) کشف الغمه، ج ۲، ص ۲۹ .

۶)کافی، ج۵، ص ۵۵

۷)(بحارالانوار، ج۷۴، ص۳۱۳)

۸)بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۱۵ .

بازدیدها: ۵۷۴

ادامه مطلب