فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۹

بازدید: 585 بازدید

روز نهم ـ چرا نفرین ؟
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
ایجاد انگیزه

به روش سؤال

وقتی  آدم زیارت عاشورا رو ورق می زنه و حساب کتاب می کنه می بینه که بارها ما در این زیارت شریف دشمنان سیدالشهداء رو مورد لعن و نفرین قرار می دیم اگر یه کسی از شما بپرسه که چرا نفرین چه جوابی دارید بگید

شاید به نظر بعضی ها این طور برسه که این کار نوعی خشونت و موجب شدید شدن کینه و برانگیختن حس انتقام می شه و به اصطلاح یه نوع احساسات منفی هست و با منش انسان مدرن نمی سازه

امروز دیگه زمونه عوض شده باید با همه مردم باخوشی و لبخند رفتار کرد و دم از صلح و آشتی زد

این روحیه لعن کردن خوشنت های مربوط به هزار و چهار صد سال پیشه یعنی زمانی که امام رو به شهادت رسوند و با این زمان مناسبتی نداره امروز دیگه جامعه این کارها رو نمی پسنده چرا مقیدید نه یه لعن نه دو لعن صد لعن کنید ؟
اقناع اندیشه به روش مقایسه و تعلیل و توجیه

این نگاه ، نگاه درستی نیست چراکه می بینیم که خشونت بدتر شده که بهتر نشده

همین الان تو عراق و افغانستان و پاکستان و فلسطین و تونس ،‌ بحرین ، مصر و جاهای دیگه روزی نیست که کشتاری رخ نداه

اخبارش به ما می رسه

توسط همون هایی که دم از صلح می زنند! نکنه لبخندهای مکارانشون ما رو فریب بده

چیزی که ارزش نداره براشون جان انسان هاست انجمن حمایت از حیوانات تو زمینه حفظ جان بیشتر کار می کنه

حتی انسان رو به عنوان یه نوع حیوان هم براشون ارزش نداره

باز اون روز بمب هسته ایی نبود یه شمشیر بود که نهایت بیست نفر چهل نفر بیشتر یا کمتر کشته می شدند نه میلیونی

نه هزار هزار مردمی بی گناه که جنگ نکردند تو خونه هاشون نشسته بودند اسلحه دستشون نبود بجنگند این طور بی دفاع کشته شدند چه بچه هایی که تو دامان مادرها و پدرها خشکشون زد و از حق حیات بی جهت محروم شدند به خاطر چی جرمشون چی بود ؟ گیرم مجرم بودند کدوم دادگاهی محاکمه شدند فقط به خاطر خودخواهی یه عده کمی

بنابراین اینکه می گید زمانه خشونت گذشته  آمارها و ارقام و واقعیت چیز دیگه ایی می گه تاریخ این قدر کشت و کشتار به خودش ندیده که تو این قرن اخیر اتفاق افتاده

اما یکی از امتیازات اسلام خصوصا شیعی که برگرفته از منطق قرآن هست بیزاری جستن از دشمنانه.

بیزاری بی جهت نیست .الان یه کسی بی جهت بیاد بزنه تو گوش شما بعد شما هیچ عکس العملی از خودت نشون نمی دی !؟ اگه زورت برسه تلافی می کنی و اگه زورت هم نرسه حداقلش اینه که نسبت به او نفرت پیدا می کنی

خود شما گفتی : قاتلین رو ما رو لعن می کنیم و نفرین عیب این کار کجاست تازه اگه این کار رو نمی کردیم عیب بود

قر آن دشمن رو معرفی میکنه و تکلیف می کنه با او دشمنی کنید ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا

نفرین نسبت به دشمن نشانه سلامتی روح

این دشمنی سیستم دفاعی روح ما رو درمقابل ضررها فعال می کنه همون طور که تو بدن ما  این سیستم دفع کننده هست و اگه ضعیف بشه میکروب رشد می کنه و تخریب می کنه

بنابراین اتفاقا از نشانه های سلامتی روح این هست که ما نسبت به بدی ها و بد ها نفرت داشته باشیم تا نشون بدیم چقد ر  از اون ها فاصله داریم

وقتی خدا می خواد تو قرآن الگو ی بیزاری از دشمنان به ما معرفی کنه حضرت ابراهیم و یارانشون رو به ما نشون می ده قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا برئا منکم و مما تعبدون من دون الله ، کفرنا بکم

و بدا بیننا و بینکم العداوه و البغضاء ابدا حتی تومنوا بالله وحده

این دشمنی معنا داره تا وقتی ادامه داره که اینها ایمان بیارند

بدون دشمنی محبت هم بی معنا می شه

شما بری با دشمن رفیقت دوست صمیمی بشی معناش چیه در حالی که می دونی او دشمن دوست شماست

بعد بیایی بگی ما  با شما خیلی رفیقیم می گه دروغ می گی یک بام  دو هوا نمی شه

بارها قرآن نفرین می کنه دشمنان خودش رو و دستور به این کار می ده

آمارهای لعن و نفرین خدا در قرآن

……
پرورش احساس
می گن یه خانمی دو پیراهن برای امامش دوخته بود اورد محضر امام عرضه داشت آقا یکی رو با درود بر شما و جدتون دوختم و دیگری رو با نفرین بر دشمنان شما هر گره ایی می زدم این کار رو می کردم حضرت پیراهنی که با نفرین بر دشمنان دوخته  شده بود پوشیدند

تو قرآن هم  نگاه می کنیم اول می فرماید مومنین این گونه هستند اشداء علی الکفار بعد می فرماید رحماء بینهم
رفتار سازی

به دست اوردن معرفت نسبت به دشمن در اینکه انسان بتونه بیزاری بجوید نقش بسزایی داره که فرمود ابوذر و سلمان نسبت به دشمن ما بیزاری بیشتری دارند به خاطری اینکه اون ها رو بیشتر می شناسند

فرمود بنی امیه ایمان رو به مردم یا د می داند ولی کفر رو نمی آموختند چیست تا مردم این گونه ظلم کردند
روضه کوتاه
وقتی عده ایی به اصطلاح اصحاب که به حضرت زهرا سلام الله علیها جفا کردند تو یه حرکت سیاسی برای عوام فریبی اومدند برای دیدار حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت راهشون نداد تا اینکه متوسل شدند به امیرالمومنین حضرت امیر

اومدند پیش حضرت زهرا سلام الله علیهما فرمود فاطمه جان اگه می شه اذن ملاقات بده حضرت زهرا فرمود باشند

علی جان البیت بیتک و انا امتک خانه خانه توست و فاطمه کنیز توه  اومدند ملاقات حضرت نمی تونستند از بستر پاشن آخه نامردا یه جوری فاطمه رو زده بودند دیگه فاطمه نتونه از جا پا شه

تا شروع کردند اینا حرف زدند حضرت  به نشانه بیزاری سرشون رو برگردند اونها پا شدند رفتند اون طرف بستر نشستند حضرت فرموده باشن اسما روی من رو برگردون خدایا یه خانم هجده ساله مگر چه بلایی سرش اومده نمی تونه سرش رو بگردونه فرمودند

مگه نشنیدی که رسول خدا فرمود من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذان الله ، شما مرو آزردید و تا زنده ام بعد از هر نمازی

شما رو نفرین می کنم

فاطمه برای چی نفرینشون می کنی ؟ به خاطر ظلمی که بهت کردند ؟ نه مهم تر از اون ظلمیه که به امامم روا داشتند

این ها همون های بودند که امام رو دست بسته تو کوچه ها کشیدند و عزتش رو پا مال خود خواهیشون کردند

الا لعنه الله علی القوم الظالمین

بازدیدها: ۷۳۳

ادامه مطلب