فیش منبر محرم شبهات عاشورا ۶

بازدید: 584 بازدید

روز ششم ـ دفاع از دین
فیش سخنرانی کوتاه – شبهات پیرامون قیام سیدالشهداء علیه السلام
روش ایجاد انگیزه

با سوال
چرا امام حسین (ع) به سمت کوفه حرکت کردند ؟ تا دنیا ، دنیا ست جا دارد به این سوال بپردازیم و هر سال  درکلام امام حسین (ع) غور بیشتری کنیم تا با معرفت بیشتر بر سالار شهیدان گریه کنیم ، حضرت در آن بیان تاریخی فرمودند :

هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ إِلَى أَخِیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِیَّهِ أَنَّ الْحُسَیْنَ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ جَاءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ وَ أَنَّ الْجَنَّهَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَهِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَمَنْ قَبِلَنِی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى یَقْضِیَ اللَّهُ بَیْنِی وَ بَیْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمِینَ (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۴۴، ص: ۳۳۰)
اقناع اندیشه

به روش نقد و بررسی
۳ دلیل را حضرت بر شمردند :۱٫اصلاح ۲٫ امر به معروف و نهی از منکر ۳٫ تبعیت از سیره پیامبر و پدر بزرگوارشان

که می توان مورد اول و آخر را هم مرتبط با مورد دوم یعنی امر به معروف و نهی از منکر دانست و در یک کلام حضرت قیام کردند تا با این حرکت از دین خدا با خونشان دفاع کنند تا همه مسلمین تا آخر الزمان بدانند امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از دین آنقدر مهم است که گاهی اوقات اگر لازم شد باید برای آن از بذل جان هم دریغ نکرد چنانچه پدر بزرگوارشان می فرمایند  :

غایَـهُ الدِّینِ الأمرُ بِالمَعروفِ ، و النَّهیُ عَنِ المُنکَرِ ، و إقامَهُ الحُدودِ

امام على علیه السلام : نهایت دین، امر به معروف و نهى از منکر و بر پا داشتن حدود [الهى ]است ( غرر الحکم : ۶٣٧٣.)یا در بیانی دیگر رسول خدا ِ صلى الله علیه و آله فرمودند  :

مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنکَرِ فهُوَ خَلیفَهُ اللّه ِ فی الأرضِ ، و خَلیفَهُ رَسولِهِ

– پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر که امر به معروف و نهى از منکر کند، او جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست. ( تفسیر نور الثقلین ذیل آیه شریفه).
احساس
البته معمولا ما با وجود دانستن اهمیت این موضوع حتی در موارد جزئی از امر به معروف و نهی از منکر خودداری می کنند گاه از ترس و گاه از روی طمع و …

در احوالات شیخ مهدی امامی مازندرانی نوشته اند ، ایشان در عصر خویش در راه امر به معروف و نهی از منکر از هیچ تلاشی دریغ نکرد. روزی شیخ در منزل شخصی که اهل علم بود، دعوت بود. ارتشی بلند پایه ای که نزد رضاخان مقامی داشت و انگشتر طلا به دست داشت، در کنار شیخ نشسته بود. شیخ فرمود: اگر طلا را به الماس تبدیل می کردید، بهتر بود؛ زیرا انگشتر طلا بر مرد حرام است. صاحب خانه از رفتار شیخ ترسید؛ ولی آن ارتشی فوراً انگشتر را از دست درآورد. پس از پایان مجلس، میزبان گفت: آقا او یک ارتشی مهم بود، شما چگونه جرأت کردی به او چنین مطلبی را بگویی؟ شیخ فرمود: همین شماها سبب شده اید  کار به اینجا بکشد! من فقط نهی از منکر کردم؛ اگر این حرف را قبل از غذا می زدی، غذایت بر من حرام بود. (امر به معروف ص ۳۴۸)

البته گاهی اوقات هم به خاطر آنست که نمی دانیم با موارد مختلفی که پیش می اید چگونه برخورد کنیم ،آقای قرائتی نقل می کردند : به یکی از مساجد شهرستان بابل رفتیم تا نماز بخوانیم. برخی گفتند: هر چه در مورد امر به معروف و نهی از منکر می گوییم، تأثیری ندارد. به آن ها گفتم: کد دارد و باید از راهش وارد شد. دوده و گچ هر دو منکرند. اگر در یک دست، دوده و در دست دیگر گچ بنشیند، برخورد صحیح با آن به این شکل است که با گرده ی گچ باید به طور انقلابی برخورد کرد، ولی دوده را باید با باد ملایم دور ساخت؛ امّا اگر کسی بخواهد با دوده برخورد انقلابی کند، هم دستش سیاه می شود و هم دوده به لباس یا پوست بدنش می چسبد و سیاه می شود یعنی باید با برخی به طور خشن برخورد کرد و با عدّه ای دیگر باید ظریف بود. همه جا نمی توان صحبت از امر به معروف و نهی از منکر کرد؛ در هر جا باید به تناسب شرایط آن سخن گفت.

(امر به معروف ص ۳۱۳)
رفتار سازی
حیفه سعی کنیم این توفیق رو در این ماه از دست ندهیم ،امام رضا (ع) چه زیبا فرمودند :

معانی الأخبار عن عبد السّلام بن صالح الهرویّ: سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام یَقولُ : رَحِمَ اللّه ُ عَبدا أحیا أمرَنا ! فَقُلتُ لَهُ : فَکَیفَ یُحیی أمرَکُم ؟ قالَ : یَتَعَلَّمُ عُلومَنا و یُعَلِّمُهَا النّاسَ ؛ فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا . (معانی الأخبار : ١٨٠/ ١ )

البته مقدماتی لازم دارد از جمله مطالعه لازم برای این کار از لوازم مهم است همان گونه که رسول اکرم (ص) فرمودند :

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لا تَأمُرْ بِالمَعروفِ و لا تَنهَ عَنِ المُنکَرِ حَتّى تَکونَ عالِما ، و تَعلَمَ ما تَأمُرُ(٣(

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : امر به معروف و نهى از منکر مکن ، مگر آن که عالم باشى و بدانى که به چه امر مى کنى.(الفردوس:۵/۶٩/٧۴٨۶)
روضه کوتاه
یادمان نرود مولایمان برای دفاع از دین از اکبر و اصغرش مایه گذاشت ، به قتلگاه رفت ، راضی به اسارت زینبش شد و اگر امروز ما در دفاع از دین و دینداری کوتاهی کنیم به خون سید الشهداء خیانت کرده ایم

بازدیدها: ۵۳۲

ادامه مطلب